Köpvillkor

Allmänna Villkor

Chocolat tillämpar konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Köp måste göras av personer som är över 18 år gamla. För personer under 18år krävs målsmans medgivande, dock inte tobaksvaror eller andra produkter som enligt lag kräver att måste vara över 18 år. 

Priser

Alla priser i butiken är inklusive moms om inte annat är angivet. 12% moms för ätbara produkter och 25% för icke ätbara produkter samt tobaksvaror. Vi förbehåller oss rätten att, utan förvarning, justera priserna.  

Beställning

Beställning via webbutiken är bindande endast efter orderbekräftelse skickats till kund. Innan bekräftelse mottagits har Chocolat rätt att neka köp.  Om du beställt en vara av misstag, meddela oss direkt. Om du som kund beställt en vara som inte finns i lager, kommer vi att meddela dig detta och återkomma så fort som möjligt.

Betalningsvillkor

Alla betalningar sker via Stripe. För fullständiga villkor: https://stripe.com/en-se/ssa

Gäller för både privatpersoner och företag.

Betalningsmetoder

Betalkort

Kreditkort

Apple Pay

Google Pay

 

Leveransvillkor

Våra paket skickas med antingen PostNord eller via DHL.  Leveranstiden är ca. 2–5 arbetsdagar.  Målet för oss är att du ska ha ditt paket hos dig eller ditt ombud inom 2–5 arbetsdagar. Ibland kan det ta lite längre tid och det är tyvärr är utanför vår makt.

 

I de fall du inte har fått din beställning eller om beställningen verkar ha skadats under transport, vänligen kontakta oss via detta kontaktformulär eller skicka ett mejl till info@chocolat.se. Vi på Chocolat värnar om god kundservice och hjälper dig gärna att komma fram till en lösning om något mot förmodan har gått fel i hanteringen av din beställning.

Frakt

Frakt kostar 49kr. Alla beställningar till ombud över 499kr är fraktfria. I dagsläget erbjuder vi enbart hemleveranser inom Uppsala. Kostnaden för hemleverans är 99kr och är oberoende av totalsumman du handlar för.

Öppet Köp/Ångerrätt

Chocolat tillämpar distansavtalslagen. Detta innebär att du som kund har 14 dagars returrätt, utan att ange anledning. Varan eller varorna ska dock vara i oförändrat skick och i originalemballage. Om något av dessa saknas eller om varan anses vara i sämre skick än vid tillfället den skickades från vårt lager, har vi rätt att debitera det fulla priset. Kund ska själv stå för returkostnaden. Vid retur meddela oss i förväg innan du skickar tillbaka din vara. När vi tagit emot din vara återbetalas dina pengar.

Öppetköp/Ångerrätt gäller ej på specialbeställda varor, färskvaror och malet kaffe.

Reklamation

Chocolat tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Detta innebär att vi byter ut trasiga eller felaktiga produkter utan extra kostnad. Skulle det däremot vara en synlig skada på paketet vid uthämtning hos ombud meddela detta till fraktbolaget och skicka tillbaka paketet till oss med en beskrivning om varför den skickas tillbaka.

Outlösta Paket

Om du mot förmodan inte löser ut ditt paket inom tiden för respektive fraktbolag, kommer du att debiteras en avgift för detta. Den är för närvarande 235kr. Detta kommer att debiteras i efterskott. Om du inte betalar denna avgift i tid, lämnas ärendet över till inkassoservice. Detta görs utan undantag.

 

Vid outlösta paket som ska hämtas i butik har du 14 dagar (fr.o.m. att du fått ett mejl för upphämtning) på dig att hämta ut din försändelse innan paketet annulleras. Du kommer då debiteras en serviceavgift på 99kr. I det fall din beställning innehåller livsmedel eller produkter som är skräddarsydda enligt önskemål kommer du även debiteras fullt pris för dessa.

Hemleverans
Om kunden inte är hemma på uttalad tid för leverans och inte heller är kontaktbar via telefon eller annan eventuell överenskommelse, kommer leveransen skickas tillbaka till våran butik på Bolandsgatan 15G. Du får då ett meddelande med upphämtningdetaljer. 

Reservation 

Chocolat reserverar sig mot felaktigheter i pris, beskrivningar eller annat innehåll i webbutiken.    

Force Majeure

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför Chocolats kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Chocolat tillåts en tillfällig fördröjning eller häva fullgörandet av sina avtalsförpliktelser beroende på förhindrets omfattning.